Over ons

Hoe is het allemaal ontstaan?

Ons bedrijf is ontstaan uit een eigen ervaring met geluidsoverlast van een van de eigenaren. Vanaf de constatering, de juridische procedure en uiteindelijk de oplossing.

REGISTRATIES GELUIDSOVERLAST

Geluidsoverlast is een behoorlijk onderschat probleem in Nederland. Er zijn ca. 400.000 klachtenregistraties per jaar (ca.170.000 in 2020 geregistreerde Politiemeldingen). Rechtsbijstand verzekeraars ontvangen gemiddeld 500 aanmeldingen per maand als het gaat om geluidsoverlast. Als we de dit vermenigvuldigen over de vier rechtsbijstandsverzekeraars die ons land kent, is dit echt een bijzonder hoog aantal. Elke melding wordt in behandeling genomen, maar helaas is het aantonen (bewijslast) erg lastig.

Het advies is echter om een logboek bij te gaan houden en indien mogelijk een opname maken.

VASTLEGGEN OVERLAST

Een opname maken met een mobiele telefoon is veelal de meest gekozen oplossing. Het is relatief simpel te gebruiken en te bewaren als bewijslast. De opnameresultaten zijn helaas erg slecht en nagenoeg niet terug te beluisteren. Kortom, de jurist en of andere instantie kan en zal het in 70% van alle gevallen niet gebruiken als bewijslast.

OPLOSSINGEN VAN SONUX

Sonux biedt het verhuur van producten aan en geeft desgewenst ook geheel vrijblijvend advies op het gebied van geluidsoverlast. Wij beschikken over een team met specialisten die ervaring hebben met de problematiek geluidsoverlast van de omgeving. Het advies bestaat niet uit het direct verhuren van onze oplossingen, we bespreken eerst volledig uw overlast. De ervaring die wij hebben is verwerkt in de techniek van ons product. Een perfecte en realistische opname is van essentieel belang. Opnames moeten min of meer gelijk zijn aan het vermogen van een menselijk oor.

AANPAK BIJ GELUIDSOVERLAST

Een vorm van geluidsoverlast is contactgeluid. Dit kan het lopen op een vloer zijn,  herhaaldelijk luid traplopen of het slaan met de deuren. Maar ook het (af)spelen van  muziek op een hoog volume is een veelvoorkomende ergernis. Omdat men daardoor eventueel slechter slaapt of vaak de deuren dichthoudt, zijn gezondheidsklachten hierdoor niet ondenkbaar. Daarom is het belangrijk om van geluidsoverlast af te komen en te voorkomen. Ons product heeft als doelstelling overlast te registreren.

BEWIJSLAST – RECHTBIJSTAND – JURIST – ADVOCAAT

Ons opname product is uitermate geschikt om voor een bepaalde periode opnames te maken van uw geluidsoverlast en u hoeft hiervoor niet zelf aanwezig te zijn. Vervolgens kunt u de opname overhandigen aan de juiste instantie die u adviseert met uw geluidsoverlast. Kortom, Sonux is een erkende brug naar verschillende instanties. (juristen, verzekeraars, woningcorporatie(s), woningstichting(en), gemeenten, justitie, buren rechtsreeks, VvE’s, buurtcommissie, buurtbemiddeling etc.).

KOSTENBESPARING & VERGOEDING

Als u ons opname product inzet voor een klein bedrag van €235,- (voor drie dagen), kan men enorm hoge kosten besparen. Bij overige instanties liggen de kosten tussen de €1.500,- en €3.500,- en de kosten voor eventueel verder onderzoek(en) worden veelal door de verzekeraar vergoed. Deze instanties werken veelal binnen kantooruren, terwijl ons apparaat zelfs registreert als u zelf niet aanwezig bent of slaapt. Tevens kunnen wij eventueel bemiddelen tussen woningstichtingen, woningcorporaties, VvE’s etc.

Mogen wij ons even voorstellen?

Hoe zijn wij ontstaan?

Het bedrijf is ontstaan uit een probleem van een van de eigenaren. Die had een nare ervaring met geluidsoverlast in zijn eigen woonsituatie. Waar de bovenburen een geweldige mooie en nieuwe rustieke eiken vloer hadden geplaatst tegen een prijs van een klein kapitaal, hebben zij gemeend veel geld te moeten besparen op de ondervloer. Het betreft hier een luxe, maar oud, appartementencomplex.

Door gebruik te maken van een goedkopere ondervloer, werkte het zelfs als een soort klankkast. Na opnames te hebben gemaakt via een mobiele telefoon(wat de meeste mensen proberen), heeft hij daarvoor een apparaat aangeschaft om de overlast op te gaan nemen.

Met een duidelijke rapportage vanuit het apparaat en een zuivere geluidsopname, weer naar de advocaat die de eerdere mobiele opname niet kon toelaten als een bewijslast. U raad het al, rechtszaak gewonnen!

Vanaf dat moment hebben wij de gebruikte apparatuur doorontwikkeld en onze diensten uitgebreid. Simpel en alleen omdat wij er achter kwamen in de zoektocht dat er heel veel mensen met dit probleem kampten.

Hoe ging het daarna?

Het vervolg…

Sindsdien is er veel veranderd. Er werd een bedrijf opgericht om andere mensen te helpen. Zoals wij lazen op het internet, konden wij door gebruik te maken van deze apparatuur uiteindelijk burenruzies, handgemeen tussen buren, uitzettingen uit woningen en zelfs gezondheidsklachten door geluidsoverlast voorkomen.

Het is onze passie om mensen in staat te stellen hun geluidsoverlast inzichtelijk te maken en oplossingen te verzorgen zodat men goed kan functioneren en wooncomfort en/of werkcomfort kan ervaren.

Onze ervaren adviseurs maken gebruik van best practices en de meest geavanceerde oplossingen op het gebied van geluidsmetingen.

Luchtgeluid

In het geval van luchtgeluid brengt een geluidsbron de lucht aan het trillen. Wanneer deze trillingen op ons trommelvlies terecht komen, ervaren we ze als geluid. Voorbeelden van dergelijk luchtgeluid: de menselijke stem, TV en HiFi-apparaten, muziekinstrumenten…Deze luchtgeluiden kunnen zich voortplanten van buiten naar binnen, tussen 2 ruimtes, in hetzelfde of in een aanpalend gebouw (eigen radio of TV van de buren) en ook van binnen naar buiten

Contactgeluid

Van contactgeluid spreekt men wanneer de constructie rechtstreeks aan het trillen wordt gebracht door een geluidsbron. Die trilling plant zich in de constructie voort en brengt de lucht in een andere ruimte aan het trillen. Een voorbeeld: hoge hakken, een dichtslaande deur, het inkloppen van een spijker in de muur, stoelpoten op een harde vloer … Vaak hebben we met combinaties van lucht- en contactgeluid te maken: een piano bijvoorbeeld stuurt luchtgeluid dwars door de houten vloer, maar via diezelfde vloer produceert hij ook contactgeluid.

Juridisch

STAP 1: Bespreek de overlast met uw buren.

STAP 2: Probeer buurtbemiddeling of mediation.

STAP 3: Houd een logboek bij.

STAP 4: Melding bij uw verhuurder of VvE,

STAP 5: Vraag hulp aan toezichthouders.

STAP 6: Meld de overlast bij uw gemeente.

STAP 7: Neem contact op met de politie.

STAP 8: Ga naar de rechter.

Chat openen
Waarmee kunnen wij u helpen?
Hallo, welkom op onze WhatsApp chat. Waarmee kunnen wij u helpen?